Statcounter – weryfikacja przeglądarek i systemów mobilnych do testów to wyjście na przeciw różnym postom na grupach Facebookowych, czy poruszony w prywatnych wiadomościach – na czym testować aplikacje webowe. Narzędzie to może okazać się niezwykle pomocne – przy np. ustaleniu z klientem tematyki urządzeń na których aplikacja winna działać poprawnie.
Wstęp
Zapewne w ramach pracy mogło zdarzyć się Wam jakieś nieporozumienie w projekcie gdzie poruszano jeden z tematów:
- Dlaczego nasza aplikacja nie działa poprawnie na przeglądarce XYZ.
- Dlaczego testujesz na takiej przeglądarce – kto tego używa?
- Hej, nasza aplikacja nie działa na Androidzie wersja XYZ?
Jeżeli na początku projektu nie ustalimy reguł wg. których będziemy wykonywać testy – temat zapewne z czasem odbije się nam czkawką. Oczywiście przy długofalowych projektach musimy mieć świadomość, że systemy mają coraz to nowsze wersje, przeglądarki otrzymują update co kilka miesięcy – stąd też warto trzymać rękę na pulsie. Wiadomym jest, że informacje w tym przedmiocie winny do nas dotrzeć w wymaganiach od klienta. Jeżeli jednak klient nie dostarcza nam takich informacji – bądźmy proaktywni, wyjdźmy im na przeciw i pomóżmy. Pamiętajcie – nie każdy klient jest techniczny. Często w wyobrażeniu klienta jest takie:
k) robicie aplikacje i ma to działać;
IT) na jakich systemach
k) na wszystkich
Akceptowanie takiego stanu rzeczy może mieć brzemienne skutki – albo przy oddawaniu aplikacji klientowi, albo też w trakcie bieżącej realizacji.
Co możemy uzyskać
Aplikacja webowa statcounter.com to narzędzie które może nas wspomóc w wielu tych tematach. Tworząc i testując rozwiązania dla klienta możemy wesprzeć go w temacie doboru wersji urządzeń czy przeglądarek na dedykowanym przez niego rejonie.
Aplikacja pozwala nam na uzyskanie danych w różnych przedmiocie np.:
- Wersje przeglądarek – mobilne czy desktopowe;
- Wersje systemów Android;
- Rodzaje systemów iOS
- Wersje operacyjne na komputerach
- Typy wykorzystywanych rozdzielczości;
- Typy urządzeń mobilnych (producenci) z jakich korzystają użytkownicy;
- Wyszukiwarki z jakich korzystają użytkownicy;
- Z jakich social mediów korzystają;
- Porównanie typów urządzeń (mobile, desktop, tablet czy console) są wykorzystywane.
Ponadto ten zbiór można uściślić poprzez:
- Wskazanie konkretnego regionu czy kraju;
- Wybranie czasookresu który nas interesuje
Dodatkowo możemy nasze rezultaty pokazać w trzech formach.
Przykłady
Przyjmijmy że naszym klientem jest firma ze Szwecji, dla której chcemy stworzyć aplikacje webową – gdzie głównym źródłem ruchu będzie desktop.
Drugim przypadkiem będzie firma z Hiszpanii dla której będziemy tworzyć aplikacje webową – gdzie główny ruch będzie pochodził z mobilek.
Ostatnim przypadkiem będzie aplikacja mobilna – dla systemów iOS dla Polski.
Tutaj jeszcze na zakończenie wersja dla Androida – lecz w postaci innego wykresu.
Jak możecie zaobserwować przedstawienie klientowi takich danych klientowi czy managerom, może pomóc ustalić jasne reguły, by w późniejszym okresie czasu uniknąć nieporozumień czy nawet sporów w zakresie poprawności działania aplikacji.
Podsumowanie
Na zakończenie artykułu – Statcounter – weryfikacja przeglądarek i systemów mobilnych to chęć zaprezentowania Wam innego narzędzia, które możecie wykorzystać w Waszej pracy. Być może z tego wpisu zainteresujecie się innymi narzędziami, które mogą przydać Wam się w pracy. Tematyka innych narzędzi zawarta jest tutaj.