Poznaj aplikację Jira

Zarządzanie

 617 

Poznaj aplikację Jira czyli narzędzie do zarządzania projektami, czy śledzenia błędów. Narzędzie należy do Atlassiana, czyli firmy odpowiedzialnej również za Trello. W ramach niniejszego wpisu poruszymy tylko kilka podstawowych kwestii. Bardziej zaawansowane tematy rozłożymy na czynniki w innych artykułach.

Startujemy

Niegdyś można było wypróbować aplikację w wersji darmowej przez określony okres czasu. Obecnie możemy założyć konto i dla wymagań mniejszych zespołów możemy korzystać z darmowej apki.

Jira jest aplikacją webową, która posiada odpowiedniki na iOS i Anroidzie. Przetestowaliśmy i bieżąca aktualizacja pomiędzy narzędziami odbywa się szybko i sprawnie. Będąc na aktywnej Tablicy w przypadku dokonania zmiany przez innego członka zespołu – otrzymasz powiadomienie.

Projekt

W Jirze możemy tworzyć projekty by łatwiej było nam zarządzać. Obecnie Atlassian udostępnił nam dwa rodzaje projektów – klasyczny i nowej generacji.

Gdy wybierzemy odpowiedni dla nas typ projektu, pozostaje nadać mu nazwę oraz klucz – prefix. Dodatkowo mamy możliwość wybrania szablonu z wzorców dla tworzenia oprogramowania – Kanbana czy Scruma

Jest też większa liczba wzorców biznesowych z których możemy skorzystać.

Z racji dużej popularności w świecie IT metodologii Scrum, skupimy się właśnie na niej.

Aktywny projekt

W ramach aktywnego projektu możesz tworzyć Epikę, Historię, Zadanie czy Błąd w programie.

  • Epika (Epic) to największy zbiór w ramach którego możemy mieć wiele historii, zadań, czy błędów w programie.
  • Historia (Story) – w ramach historii zbieramy kolejne pod zadania dzięki którym możemy zrealizować założenia.
  • Zadanie (Task) – głównym jego celem jest realizacja czynności, którą można wykonać w ramach pojedynczego działania.
  • Błąd w programie (Issue) – zgłaszamy w przypadku niepoprawnego działania elementów aplikacji.
  • Pod zadanie (Sub task) – zakładany w ramach historii, w ramach którego wykonujemy mniejsze elementy by zrealizować historię.

Każde ze zgłoszeń możemy priorytetyzować ze względu na wpływ na projekt – Lowest, LowMediumHigh-Highest. Pracując na projekcie Scrumowym, niezwykle ważne jest by planować pracę w określonych iteracjach czasowych – sprintach.

W ramach naszego projektu możemy tworzyć odpowiednie komponenty. Później możemy np. przeliczyć czas pracy, który był potrzebny na wykonanie danego komponentu. Ułatwia to też wyszukiwanie niezbędnych elementów pod sprinty, czy też tester można zgłaszając błąd oznaczyć konkretny komponent.

Dodatkowo w ramach zakładki wydania, możemy określać nazwy danego wydania wersji. Możliwe jest wpisanie nazwy, okresu w którym pracowano nad konkretną wersją, czy dodania opisu.

W ramach ekranu głównego – pulpitu, można otrzymywać wiele ciekawych informacji z punktu widzenia projektu. Jest to tylko wycinek, który szerzej poruszymy w odrębnych artykułach.

Integracja

Aplikacja posiada bardzo wiele możliwości integracji z innymi narzędziami. Wśród najważniejszych koniecznie trzeba wymienić Slacka, Jirę, GitLab,  Bitbucketa, Slacka, Jenkinsa, Browserstacka, GitHubem i wieloma innymi narzędziami. Z racji ciągłego rozwoju, wyszukuj czy narzędzie z którego korzystasz może być zintegrowane z Jirą. Lista aplikacji z którymi możemy zintegrować narzędzie znajduje się na stronie producenta w zakładce integrations.

Dodatki

Jira posiada też wiele dodatków do swojej podstawowej wersji. Pluginy można wyszukać w Jira Marketplace. Dodatki z których możemy skorzystać są bezpłatne jak i płatne (zazwyczaj w zależności od liczby aktywnych użytkowników). W ramach wybrania konkretnego pluginu w dolnej części strony otrzymamy propozycję podobnych aplikacji do wdrożenia. W ramach selekcji kategorii dodatków jest sekcja Testing & QA gdzie możecie poszukać elementów przydanych dla Was.

Wersje darmowe i płatne

O wersji darmowe pisaliśmy we wstępie do artykułu. Jeżeli mamy skromny zespół i nie potrzebujemy „wodotrysków” to może nam to wystarczyć. W przypadku większych zespołów, większych potrzeb zespołowych czy biznesowych są opcje płatne. Opis opcji znajduje się tutaj. W ramach kalkulatora możemy przeliczyć potencjalne koszta w naszym zespole.

Podsumowanie.

Poznaj aplikację Jira to artykuł wprowadzający Was do tego narzędzia. Dzięki niemu dowiedziałeś się jakie są jego podstawowe możliwości, oraz możliwości. Szerszy zakres poruszymy w kolejnych konkretnych artykułach.  O innych narzędziach związanych z zarządzaniem projektami, szerzej piszemy w niniejszym dziale.